lördag 24 augusti 2013

Bra hö!!

Men jäsiken! Skickade in hö för analys häromdagen och fick ett mycket glädjande provsvar. En kvot mellan energi och protein på 6,02!!! Så bra värde har jag aldrig haft på ett hö sen jag började ta analys. 6 är kvoten man strävar efter för att höet ska täcka behoven utan tillskottsfodring av proteinfodermedel. Förra året hade jag 4,4 och en sväng också 2,2. Då blir vintern dyr för då måste man inhandla lusern och potatisprotein för dyra peningar. I år kommer jag inte behöva handla nåt sånt. Kanske lite till gammeltanterna Saga och Svea. Men det märker jag väl.

Dessvärre lyckades jag kryssa i fel ruta när jag lämnade in höprovet så jag har ingen aning om värdet på mineralerna. Klant! Blir väl att skicka in en ny analys då antar jag.

Annars tycker jag vi skaffat oss ett fint nytt husdjur... Den bor alldeles utanför vårt köksfönster.



Inga kommentarer: