torsdag 19 september 2013

Lite nytt på hönsfronten

Egentligen händer inte så mycket nytt… Nåt som är positivt är att Isbar- och Wyandottegruppen äntligen har fått ett hönshus. Det är det gamla lastbilsskåpet, som jag skrivit om tidigare, som påbörjat förvandlingen till hönshus. Återstår fortfarande att bygga Hedemorornas avdelning med väggar, inredning och ventilation,  och att sätta upp reden inne hos Isbar och Wyandotter och eventuellt ta upp ytterligare ventilation där inne också. Och hönsgårdar ska givetvis upp vad det lider även om det väl inte är högsta prioritet nu när det snart blir vinter. Hönsera gillar i alla fall inte nå vidare att kliva utanför dörren när det är snö ute…

Negativt är att av de sju överlevande Isbar och Wyandotter så är det hela sex tuppar… Jag är fortfarande inte 100 procent säker men det lutar åt det hållet. En blå Isbar som är en höna… Suck! Jag som längtat efter mååånga gröna ägg och efter att kläcka fram många egnakycklingar både Isbar och Wyandotter till våren. Men… får väl börja i nån annan ände då..

Är ju likadant med Houdanerna också. Av fyra kläckta kycklingar blev det en höna och fyra tuppar.

Houdanerna är i alla fall ganska stora nu. En av tupparna har börjat gala och för detta uppkäftiga tilltag blir han med jämna mellanrum jagad av Kapten Gråskägg. Eftersom både jag och gubben är borta om dagarna och rovfåglarna ibland cirkulerar ovanför oss så får hönsen gå inne i hönsgården om dagarna och jag har sett att det blir många varv i hönsgården för Houdan-tuppen innan Gråskägg ger sig. Likadant för Göte som även fått diverse blessyrer på sin kam. Funderar starkt på att byta ut Gråskägget mot en yngre tupp, som förhoppningsvis är lite snällare. Göte har aldrig betett sig på det sadistiska viset utan nöjt sig med att visa sin auktoritet genom att bara jaga undan de yngre tupparna. Jag hade hoppats att Gråskägg skulle vara likadan men icke. Min förhoppning ligger nu hos en vitfläckig kyckling som jag tror kommer visa sig vara en tupp. Är den en tupp blir den säkert snygg.

Två av Houdantupparna ska vi göra oss av med och valet är redan gjort. En är väldigt mycket svart, han får gå. Och en har bara nio tår, Houdaner är femtåiga men just den här saknar den där extra tån på ena foten, han får också gå. Lite synd för annars är han stor och ståtlig med rejäl röd kam. 

2 kommentarer:

Granntant - Ung och Arg sa...

Här var det klent med uppdateringar! ;)

Team Åsbacka sa...

Jolu Granntant! Finns ingen vidare lust till att blogga längre... Tyvärr...